skip to Main Content

Ar sugebėsime tinkamai apginti Lietuvos interesus “Rail Baltica” projekte?

ARTŪRAS SKARDŽIUS·2017 M. BALANDŽIO 25 D.

Vakar Rygoje dalyvavau „Global Rail Baltica forum“. Tai renginys, skirtas projekto aptarimui. Deja, tai, ką išgirdau Rygoje, tik padidino abejones dėl grėsmių mūsų biudžetui. 

Lietuvos dalis projekte yra didžiausiai Baltijos šalyse. Tiek darbų apimtimi ir finansine išraiška – daugiau kaip 2,4 milijardo eurų. Latvių – apie 1,9 milijardo, estų – apie 1,3 milijardo. eurų. 

Nepaisant to, projektui vadovaus Ryga. Mano nuomone tai nėra teisinga, kad didžiausią įtaką turės Ryga. Mes jau sugebėjome prarasti lyderiavimą dėl susisiekimo oro transportu. Dabar Rygai atiduodame kozirius ir dėl geležinkelių. Mūsų biudžeto dalis didžiausia, o projekto pirkimams vadovaus Ryga. Dar neiašku, kaip bus su PVM susigrąžinimu. Vis tik sumos labai didelės – pirminiais skaičiavimais iš Lietuvos biudžeto reiks pridėti beveik pusę milijardo eurų. Latviams – 100 milijonų eurų mažiau. Likusias lėšas planuojama skirti iš ES. Tačiau ir tai dar “ant klaustuko”. 

Nors klausimų turime dar daug, bet Lietuva kažkodėl nenori ieškoti argumentuotų atsakymų ir maksimaliai ginti nacionalinių interesų. Štai lenkų ekspertas leido tiesiai suprasti, kad šioje šalyje nėra labai palankaus požiūrio į “Rail Baltica”. Pirma  todėl, kad atkarpoje nuo Varšuvos iki Lietuvos sienos yra dideli saugomų teritorijų plotai. Eksperto teigimu, dar neatsakyta į klausimus, ar “Rail Baltica” projektas sukurs tokią vertę, kad vertėtų tiek investuoti ir sudarkyti saugomas gamtos zonas. Dar daugiau – lenkas neslėpė, kad “Rail Baltica” nėra prioritetinis, jų šalis prioritetine kryptimi laiko Baltarusijos kryptį, nes skaičiuoja, kad šia kryptimi keliaus kur kas didesni krovinių kiekiai. Ir tramdė optimistus, sakydamas, kad negalvotume, jog visi mūsų suplanuoti darbai bus pripažinti tinkamais finansuoti ES lėšomis. 

Tuo tarpu mes kišime šimtus milijonų eurų krypčiai, kurios perspektyvos dar neaiškios. Taip, vakar buvo pristatyta studija, tačiau daug dalyvių ją įvertimo kaip labai opitimistinę. 

O mūsų susiekimo ministras Rokas Masiulis šiame forume sugebėjo pralinksiminti daugelių dalyvių. Deja, ne iš gerosios pusės. R. Masiulis teigė, kad būtina pradėti dirbti, o jau po to žiūrėti, kokia bus projekto ekonominė nauda. Neslėpsiu, nejauku buvo išgirsi garsų nustebimą iš kitų šalių atstovų. 

Kitos šalys ne tik gerai skaičiuoja, bet, kaip Latvija, sugeba lyderystę mums nugvelbti iš panosės. Viliuosi, kad ministras pakeis požiūrį ir pirma paskaičiuos, o tada puls dirbti. Kitu atveju mes turėsime labai dideles išlaidas ir labai brangius bėgius. Kurių negalėsime išnaudoti tinkamai.  

 

Facebook komentarai
Back To Top