skip to Main Content

Menininko Vytauto Tomaševičiaus klausimas mugės „Art Vilnius“ lankytojams: griauti ar palikti?

 

Tapytojas Vytautas Tomaševičius, po ketverių metų pertraukos vėl dalyvaujantis šiuolaikinio meno mugėje „Art Vilnius“, prisistato su nauju, iki šiol pilna apimtimi niekur nerodytu darbų ciklu „Intercepcija“. Jį sudarys 11 tapybos darbų ir atnaujinta video skulptūra „LaNdynai“.

Nors enciklopedijos intercepciją apibūdina kaip augalų ar gyvūnų gyvenimo ciklo reiškinių nukrypimą nuo normos dėl pasikeitusių išorės sąlygų (pvz., augalų žydėjimas viduržiemį), pats V. Tomaševičius sąvoką linkęs interpretuoti plačiau. „Man intercepcija – ne vien gamtos reiškinys, bet ir daikto atsiradimas jam neįprastoje vietoje, paradoksas, iš kurio randasi meno kūrinio paveikumas“, – sako autorius.

Intercepcijos temą plėtojančių didelio formato tapybos darbų apsuptyje įsikurs aktualizuota video skulptūra, pirmą kartą demonstruota daug atgarsio sulaukusioje V. Tomaševičiaus XX personalinėje parodoje „Pašnekesiai virtuwėje“.

Gamtos įsibrovimą į menininko darbo aplinką vaizduojantis kūrinys kvies žiūrovus išsakyti nuomonę apie miesto naujuosius mikrorajonus ir juose stovinčius daugiabučius. Pasak menininko, pažvelgti į šią temą naujomis akimis paskatino neseniai Lazdynuose laimingai pasibaigęs nelaimingas nutikimas, kai krisdamas šešiolikaaukščio namo balkonas baisiai suniokojo ir taip baisų namo fasadą.

„Pirmasis video pasakojimas buvo apie tai, kaip gamta bando atsikovoti aplinką, kurią savo statomam miestui iš jos paglemžė žmogus, – primena autorius. – Atnaujinta kūrinio versija kvies pasvarstyti, ar žmogus turi padėti gamtai susigrąžinti tai, kas prarasta, ar kaip tik atvirkščiai – jokiomis priemonėmis to neleisti.“

Viena iš priežasčių, kodėl nukrito daugiaaukščio balkonas – natūralus korozijos reiškinys. V. Tomaševičiaus žodžiais tariant, jį galima traktuoti kaip gamtos bandymą įtvirtinti savo viršenybę prieš žmogaus kūriniją, kartu keliant klausimą, kiek mes, dabartyje gyvenantieji, dar vertiname tai, kas pirmtakų sukurta prieš pusšimtį metų. „Bandyti atnaujinti, pertvarkyti labiau gamtai draugiška forma ar vis dėlto lengva ranka nugriauti?“ – retoriniu klausimu provokuoja menininkas.

Tiesa, klausimas neliks vien tik retorinis: prie video skulptūros padėti lipdukai kvies apsispręsti žiūrovą – priklijuoti pasirinktos spalvos lipduką prie menininko stalo ar ant jo esančių daiktų. Autorius prisipažįsta, kad jam pačiam bus įdomu stebėti, kuri spalva mugės pabaigoje paims viršų.

Darbų ciklas „Intercepcija“ atspindi intensyvų V. Tomaševičiaus pastarojo meto kūrybinį laikotarpį, kuriam būdingas pasikeitęs meninių interesų laukas ir naujais elementais pasipildęs braižas, vidurinės kartos tapytojui jau spėjęs pelnyti kelis solidžius apdovanojimus Lietuvoje ir tarptautinėje arenoje.

Lietuvos dailininkų sąjungos stende 5.24 žiūrovai turės progos išvysti ir įsigyti V. Tomaševičiaus kūrinį „Natiurmortas su dviem objektais“ – už meistrišką jo atlikimą autorius Tokijo šiuolaikinio meno bienalėje „Art Olympia“ 2019 m. apdovanotas specialiuoju prizu.

Kol kas vieninteliam iš Lietuvos menininkų tekęs tokio aukšto lygio įvertinimas sulaukė dėmesio ir V. Tomaševičiaus gimtajame mieste – už sostinės vardo garsinimą pasaulyje menininkas šiemet pagerbtas solidžia pinigine Vilniaus mero premija.

11-oji šiuolaikinio meno mugė „ArtVilnius’20” meno gerbėjus į parodų ir kongresų centrą „Litexpo”  šiais metais pakvies spalio 2-4 dienomis. Mugėje dalyvaus 50 galerijų ir 200 menininkų iš 10 šalių.

PRANEŠIMĄ PASKELBĖ: SKAIDRĖ VAINIKAUSKAITĖ-TOMAŠEVIČIENĖ, VŠĮ VERSLI MAMA
Facebook komentarai
Back To Top