skip to Main Content

 

Nors Afrika dažnam lietuviui asocijuojasi su nesaugumu bei nestabilumu ir yra apipinta įvairiais mitais, situacija ir verslo sąlygos čia pamažu keičiasi. Šiame sparčiai augančiame žemyne informacinių technologijų verslus ne pirmus metus plėtojantys lietuviai jau džiaugiasi sėkminga partneryste ir veiklos rezultatais.

 

Kodėl plėtrą planuojančioms bendrovėms reikėtų rimtai apsvarstyti besivystančias Afrikos rinkas? Pasak ekspertų ir šiame kontinente jau įsitvirtinusių verslininkų, Afrika – didelių galimybių žemynas, kurio tolesnį vystymąsi nulems įvairūs sėkmingai pritaikyti informacinių ir ryšių technologijų (IRT) sprendimai.

 

Laukia naujųjų technologijų proveržio

 

Per pastaruosius penkerius metus Afrikos mobiliųjų telefonų rinka sparčiai augo ir šiuo metu lenkia tiek ES, tiek JAV. Tuo pat metu išaugo interneto srauto pralaidumas – internetas ir mobilusis ryšys skverbiasi net į pačius atokiausius Afrikos kampelius. Pasak konsultacijų ir tyrimų centro „AfriKo“ bedraįkūrėjos Eugenijos Kovaliovos, daugelio Afrikos valstybių vyriausybės yra patvirtinusios vystymosi gaires, kuriose prioritetinė sritis yra būtent informacinės ir ryšių technologijos.

 

„Siekis skaitmenizuoti įvairius sektorius daugeliu atvejų yra pačių Afrikos valstybių skatinamas procesas. Interneto ir mobiliųjų paslaugų vartotojų skaičius Afrikoje nuolat auga, todėl daugėja ir įvairių technologinių sprendimų paklausa. Tarptautinės organizacijos, tokios kaip Jungtinės Tautos, Afrikos plėtros bankas ir Pasaulio bankas, akcentuoja IRT kaip prioritetinę sritį, o tai reiškia, kad būtent projektams su IRT elementais bus skiriamas didesnis finansavimas. Visa tai kuria palankią aplinką įsitraukti naujiems verslams“, – teigia E. Kovaliova.

 

Ekonominės diplomatijos taryba dar praėjusių metų pabaigoje patvirtino „Verslios Lietuvos“ ekspertų išskirtas 10 tikslinių ir 4 žvalgybines rinkas, tarp kurių – Pietų Afrikos Respublika. „Verslios Lietuvos“ ekspertų teigimu, plėtrą planuojančios Lietuvos IRT sektoriaus įmonės turėtų drąsiau galvoti apie orientaciją į besivystančias rinkas.

 

„Atsižvelgiant į Lietuvos IRT sektoriaus specifiką, plėtros galimybės technologiškai pažangiose šalyse yra su labai specializuotomis programavimo paslaugomis ir produktais, o technologiškai mažiau išsivysčiusiose, bet sparčiai augančiose ir imliose rinkose, tokiose kaip Afrika, galima pasiūlyti daug platesnio profilio sprendimų. Būtent dėl šių priežasčių Lietuvos IRT sektoriaus plėtros strategija turėtų būti aiškiai išreikšta per orientaciją į besivystančias rinkas“, – teigia Mantas Zamžickas, „Versli Lietuva“ Eksporto departamento direktorius.

 

IRT sektoriaus asociacijos INFOBALT vykdomojo direktoriaus Pauliaus Vertelkos teigimu, atsižvelgiant į Afriką vis dar kamuojančias problemas, viena iš galimybių geriau pažinti žemyno rinkas galėtų būti aktyvesnis vystomasis bendradarbiavimas. „Lietuvoje vis dar nėra pramintas šis kelias, tačiau manau, kad Lietuvos įmonės pirmiausia galėtų dalintis sukaupta patirtimi, o tik tuomet vystyti verslo santykius. Turime gerai išplėtotą IRT sektorių ir daug inovatyvių sprendimų, todėl galime konsultuoti Afrikos viešąjį sektorių bei verslą ir kartu skatinti viso žemyno ekomikos augimą“, – teigia P. Vertelka.

 

Užaugo iki socialinio tinklo su 21 mln. vartotojų

 

Lietuvoje šiuo metu jau yra nemažai įmonių, sėkmingai diegiančių savo sprendimus ne itin gerai pažįstamoje Afrikos rinkoje. Įmonę „ActiveSec“ į Afriką 2010 m. atvedė organiškai augantis jos sukurto socialinio tinklo „Eskimi“ populiarumas. Pasak įmonės vadovo Vytauto Paukščio, bendravimui skirta platforma milžiniškos sėkmės susilaukė būtent šiame žemyne. „Eskimi“ šiuo metu turi daugiau kaip 21 mln. vartotojų, o didžiausios įmonės rinkos – Nigerija, Gana, Kenija, Tanzanija, Pietų Afrikos Respublika.

 

Pasak V. Paukščio, Lietuvos įmones nuo žengimo į Afrikos rinkas labiausiai atbaido informacijos trūkumas ir stereotipai. „Visų pirma, žiniasklaidoje vyrauja klaidinga nuomonė apie Afrikos rinkų nesaugumą. Įvykis viename mieste dažnai siejamas su visu regionu ar netgi žemynu. Kita priežastis – neišvystytas Afrikos turizmas, dėl kurio Afrikos šalys neįtraukiamos kaip rekomenduotinos atostogų kryptys, todėl verslininkams sunkiau atvažiuoti pasidairyti. Taip pat kiekviena iš šalių turi savų stereotipų, nekeliančių investuotojams didelio pasitikėjimo“, – teigia V. Paukštys.

 

V. Paukščio nuomone, žengiant į bet kurią naują rinką, būtina atlikti išsamią analizę, todėl Afrika šiuo aspektu mažai skiriasi nuo Europos ar JAV. „Visgi Afriką svarbu matyti ne kaip kontinentą, o kaip daugiau nei 50 atskirų šalių su daugiau nei milijardu gyventojų. Kiekvienoje iš jų – visiškai skirtingos galimybės, rizikos, žmonės ir verslai. Tačiau kaip ir kiekvienas besivystantis regionas, Afrika yra kupina galimybių“, – teigia V. Paukštys.

 

Paskatinta „Eskimi“ sėkmės ir geriau pažinusi egzotiško žemyno rinką, praėjusiais metais „ActiveSec“ sukūrė ir Afrikos valstybėms pasiūlė naują produktą – reklamos platformą, leidžiančią įmonėms pasiekti daugiau kaip 160 mln. klientų visame žemyne.

 

Įsitvirtinti PAR padėjo partneriai

 

Į Pietų Afrikos rinką prieš daugiau nei 4 metus įžengė ir el. prekybos bei internetinių sprendimų kūrėja „ADEO WEB“. Įmonės vadovas Paulius Nagys teigia niekada neplanavęs įtraukti Afrikos į įmonės veiklos žemėlapį – partneriai surado patys.

 

„Du Afrikoje įsitvirtinę britai, iš kurių vienas – buvęs vienos gigantės kompiurinės technikos gamintojos generalinis direktorius PAR, o kitas – telepardavimų verslus įvairiose pasaulio šalyse plėtojantis verslininkas, nusprendė kurti savo verslą ir plėtoti e-prekybos projektus. Mus suvedė įmonė „Agmis“ ir nuo to laiko dirbame kartu. Jau spėjome prisidėti prie išties įspūdingų projektų įgyvendinimo, o paskutiniu metu esame vienos didžiausių Pietų Afrikos IT technikos platinimo įmonių „Sahara Computers“ vienas iš el. prekybos departamentų“, – teigia P. Nagys.

 

P. Nagio teigimu, užsienio partneriai liko sužavėti lietuvių darbštumu, tuo tarpu lietuviams galimybė dirbti su tokia egzotiška rinka – ypač darbe motyvuojantis veiksnys. „Nors Lietuvą ir PAR skiria milžiniškas atstumas, nėra jokio laiko skirtumo, todėl bendradarbiauti labai patogu. Dirbti besivystančioje ir dinamiškoje rinkoje bei matyti realų progresą yra kur kas įdomiau nei ten, kur yra nusistovėjusi infrastruktūra ir aiškūs procesai“, – teigia P. Nagys.

 

„ADEO WEB“ atstovo teigimu, šiuo metu Afrikos rinkoje vietos yra visiems, o įvairius e-sprendimus galima diegti nuotoliniu būdu – svarbiausia turėti partnerius, kurie supranta vietinę verslo kultūrą, išmano vietinę rinką, gali patarti ir padėti priimti svarbius sprendimus. P. Nagys ragina nebijoti drąsių sprendimų. „Rengdami savo verslo plėtros strategijas, mes stengiamės ir tebesistengiame patekti į išsivysčiusių valstybių rinkas Skandinavijoje ar Vakarų Europoje, tuo tarpu jos jau žvalgosi į Afrikos valstybes. Todėl Afrika Lietuvos IRT įmonėms galėtų būti dvigubas žingsnis pirmyn, nors ir dvigubai sunkesnis“, – teigia P. Nagys.

 

Skatins verslą į Afrikos rinkas žengti drąsiau

 

Minint tarptautinę Afrikos dieną, š. m. gegužės 26 d. 10-13 val. konsultacijų ir tyrimų centras „AfriKo“ kartu su LR Užsienio reikalų ministerija ir IRT sektorius asociacija INFOBALT organizuoja diskusiją apie informacinių ir ryšių technologijų įtaką Afrikos žemynui bei galimybes Lietuvos IRT sektoriui.

 

Kartu su tarptautiniais ekspertais renginyje bus ieškoma atsakymų į klausimus, ar sparti IT skvarba Afrikos žemyne gali paskatinti pozityvius pokyčius, kaip verslas gali inicijuoti ir prisidėti prie tokių pokyčių ir ką svarbu žinoti, žengiant į dar nepažįstamas Afrikos valstybių rinkas. Nemokamame renginyje Užsienio reikalų ministerijoje gali dalyvauti visi užsiregistravę.

 

PRANEŠIMĄ PASKELBĖ: ŽIVILĖ MIKALAUSKAITĖ, NOVA MEDIA

Facebook komentarai
Back To Top
});}(jQuery));