skip to Main Content

 

„Ekspertai.eu“ išpildo dar vieną „delfi.lt“ reikalavimą – įrodo, kad „delfi.lt“ meluoja, dezinformuoja ir manipuliuoja

 12

 

Paskelbta: 2016-08-29 08:30 Autorius: ekspertai.eu
Žmones pagal fizines jų savybes skirstanti nepriklausomo portalo „delfi.lt“ redaktorė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė valstybinio transliuotojo LRT studijoje.

Žmones pagal fizines jų savybes skirstanti nepriklausomo portalo „delfi.lt“ redaktorė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė valstybinio transliuotojo LRT studijoje.

Rugpjūčio 26 d. nepriklausomas portalasdelfi.lt kreipėsi į ekspertai.eu su dviem prašymais: pareikalavo paskelbti paneigimą ir pareikalavo įrodyti, kad delfi.ltdezinformuoja. Jei reikalavimai nebūtų įvykdyti, delfi.lt pagrasino kreiptis į atitinkamas institucijas.

Ekspertai.eu nedelsdami, dar tos pačios dienos vakare, išpildė pirmąjį delfi.ltprašymą. Apie tai skelbėme publikacijojeEkspertai.eu išpildo delfi.lt reikalavimą paneigti informaciją dėl galimos dezinformacijos ir melo“.

Delfi.lt, atsiuntęs reikalavimą paneigti ekspertai.eu publikacijose „Dėl eilinės „delfi.lt“ dezinformacijos kreipkitės į redaktorę, kuri žmones skirsto pagal krūtų dydį ir kitas fizines savybes“ ir „Delfi.lt“ meluoja 1 milijonui 250 tūkstančių Lietuvos gyventojų“ paskelbtus teiginius, kad delfi.lt meluoja ir dezinformuoja, to paneigimo prašė dėl to, kad siekė savo skaitytojus įtikinti, jog straipsnyje„Bauginanti tendencija: Th. May nuolaidžiauja V. Putinui“ delfi.ltnedezinformuoja.

Kaip matote, šis straipsnis publikuotas be autoriaus pavardės, tik straipsnio pradžioje užsimenama, kad cituojamas „The Guardian“. Tačiau dėl nežinomų priežasčių delfi.lt Lietuvos skaitytojams nenurodė, kad straipsnis skelbiamas „The Guardian“ nuomonių skiltyje ir turi konkretų autorių – Luką Hardingą (Luke Harding).

Tai yra, šis straispnis – ne „The Guardian“ redakcijos nuomonė, o tik šio leidinio įvairiausių nuomonių skiltyje publikuota viena iš daugelio nuomonių.

Delfi.lt gerai žinodami pirminius šaltinius (savo žinojimo įrodymus patys atsiuntė ekspertai.eu redakcijai), Lietuvos skaitytojams nenurodo, kad tos vienos iš daugelio nuomonės autorius remiasi jau publikuotomis mintimis Didžiosios Britanijos geltonosios spaudos tinklalapyje „Mirror“ (Russian missile downed MH17 Malaysian Airlines jet’ in tragedy that killed all 298 people on board), kuris paskelbė vieno blogerio asmeninę nuomonę.

Delfi.lt gerai žino, kad to blogerio vardas – tūlas Eliotas Higinsas (Eliot Higgins). Ir blogerio nuomonę apie numuštą Malaizijos lėktuvą manipuliuojantisdelfi.lt pateikia kaip Nyderlanų tyrėjų nustatytą faktą.

Reikalavime paneigti, kad delfi.lt meluoja ir dezinformuoja, sakoma: „Ginčo publikacijoje akcentuojate, kad Nyderlandų tyrėjų ataskaitoje nėra kažkokių konkrečių žodžių, sakinių, kurie yra 2016 m. rugpjūčio 18 d. DELFI publikacijoje „Bauginanti tendencija: Th. May nuolaidžiauja V. Putinui“. Tačiau tiek žiniasklaidos straipsnis, tiek tyrėjų ataskaita turi būti vertinami kaip visuma, o visuomenės informavimo priemonė neprivalo informaciją pateikti mechaniškai, pažodžiui.“

Ekspertai.eu pritaria, kad mechaniškai nereikia atkartoti, bet informavimo priemonė negali interpretuoti faktų, jei nurodo tyrimo šaltinį. Jei delfi.lt sako, kad kažką išsiaiškino Nyderlandų tyrėjai, tai ar gali jų tyrimo faktus interpretuoti delfi.lt, kaip jam šauna į galvą? Juk straipsnyje aiškiai pasakyta: „Kaip išsiaiškino Nyderlandų tyrėjai, prorusiškai nusiteikę separatistai (ar Rusijos kariai) keleivinį lėktuvą numušė per klaidą. Tam buvo panaudota į Ukrainą iš Rusijos slapta atgabenta „Buk“ raketinė sistema“.

O būtent Nyderalndų tyrėjų išvadose jokio panašaus teksto nėra – atsivertę 2015 m. spalį Nyderlandų paskelbtą 279 puslapių tyrimą galime įsitikinti, kad Nyderlandų tyrėjų atliktame tyrime tokių žodžių NĖRA.

Visa tai labai gerai žino leidinio delfi.lt redaktorė M. Garbačiauskaitė-Budrienė (ta pati, kuri žmones skirsto pagal išvaizdą), tačiau Lietuvos skaitytojus sąmoningai klaidina.

Kaip pavadinti tokius daugiau kaip milijoną skaitytojų kvailinančio dienraščio perlus? Sąmoningu klaidinimu, propaganda, mušimu į vienus vartus?

Kitaip tariant, tai yra klasikinis manipuliacijos, melavimo ir dezinformavimo pavyzdys, kuriuo galima lavinti studentų budrumą universitetuose ir politologijos institutuose bei patriotinėse mokyklose.
    
Taigi ekspertai.eu, išpildę delfi.lt pretenzijos prašymą ir paskelbę paneigimąapie delfi.lt paskleistus duomenis bei pažeistą dalykinę reputaciją, šiuo straipsniu išpildo ir kitą delfi.lt prašymą – įrodymą, kad delfi.lt meluoja, dezinformuoja ir manipuliuoja informacija, sąmoningai nenurodydami nei tekstų autorių nei pirminių šaltinių.
    
O visą informaciją apie delfi.lt melą, dezinformaciją ir manipuliacijasekspertai.eu perduoda atitinkamoms institucijoms.

Ir pabaigai dar šiek tiek informacijos apie privačią kompanija „Bellingcat“, kurios informacija remiasi delfi.lt, tačiau to nenurodo Lietuvos skaitytojams.

Taigi, privati kompanija „Bellingcat“, kurią žurnalistas Anatolijus Šary vadina melagiais, yra šaltinis, kuriuo remdamasis portalas delfi.lt paskelbė, neva būtent Rusija numušė Malaizijos lėktuvą. Žinia, savo straipsnyje delfi.ltnenurodė, kad remiasi „Bellingcat“ tyrimu, kurį paviešino geltonoji britų spauda, tiksliau – dienraštis Mirror.

Tačiau publikacijoje ir apie jį nėra nė žodžio. Paminėti tik Nyderlandų tyrėjai, kurių tyrimas nepadarė išvadų, KAS numušė lėktuvą, tačiau konstatavo, kuo jis buvo numuštas.

„Bellingcat“, kurio išvadomis remiasi delfi.lt, yra britų tinklaraštininko Brown Moses (tikr. Eliot Higgins, gim. 1979 m.) sukurtas projektas, kurio nariai save laiko nepriklausomais tyrėjais. Tiriamas karas Sirijoje, Ukrainos įvykiai, o 2016 m. liepos 15 d. paskelbta ataskaita, kuri neturi nieko bendra su Nyderlandų vyriausybiniais tyrėjais, kurių išvados nebuvo politizuotos.

Būtent šiuo tyrimu, nenurodant, kas jį atliko, delfi.lt paskleidė dezinformaciją ir net pridėjo, kad tyrimas atliktas Nyderlandų tyrėjų.

Brown Moses niekada nebuvo Nyderlandų tyrėjas.

Visas Brown Moses tyrimas anglų kalba yra čiarusų kalba čia.

Projektas „Bellingcat“ sukurtas 2014 m. liepos 15 d., likus dviem dienoms iki Malaizijos boingo numušimo 2014 m. liepos 17 d. (įdomus sutapimas).

Šis projektas ir yra delfi.lt nenorėtas atskleisti šaltinis. Kaip „Bellingcat“ pavyko sužinoti, kad po dviejų dienų bus numuštas lėktuvas, nėra žinoma.

Žurnalistui Anatolijui Šary „Bellingcat“ gerai žinoma, nes melagystėmis užsiima ne pirmą kartą. Ji ten, kur Sirija, Ukraina, tiksliau, kur reikia visa jėga kritikuoti Rusiją, net jei ir primityviomis, absurdiškomis priemonėmis.

 

Keli susiję:

„Ekspertai.eu“ išpildo „delfi.lt“ reikalavimą paneigti informaciją dėl galimos dezinformacijos ir melo

Dėl eilinės „delfi.lt“ dezinformacijos kreipkitės į redaktorę, kuri žmones skirsto pagal krūtų dydį ir kitas fizines savybes

„Delfi.lt“ meluoja 1 milijonui 250 tūkstančių Lietuvos gyventojų

M. Garbačiauskaitė-Budrienė: na ir pati dama, neslėpkim, baisoka

Nepriklausomas portalas pranešė apie užfiksuotą šmėklą

Apie „delfi.lt“ informaciją, kaip į „į Lietuvą iš Kaliningrado įriedėjo NATO priešininkų kolona“

Skaitykite „delfi.lt“, ir jūs visada būsite svarbiausių Rusijos bei porno naujienų priešakyje

Konservatoriai ir jų žiniasklaida toliau skelbia politinę reklamą pažeisdami įstatymus

VSD ataskaita vertinga kaip enciklopedija

Nepriklausomas tinklalapis „delfi.lt“ kai kurių politikų nuomonės neskelbia ir neskelbs net ir už pinigus

Anatolijus Šary: „Профессионалке Monikе Garbačiauskaitė“

Las Vegaso sandėriai – TPG ir N. Cooperis iš Lietuvos

Ne pabaiga – TPG su „Delfi“, „Ryanair“ ir Putinu

TPG su „Delfi“, „Ryanair“ ir Putinu. Pradžia

Facebook komentarai
Back To Top