skip to Main Content

E. Mikėnas. 5 priemonės, kuriomis priešinamasi Vakarų protekcionizmui

Prancūzijoje šalies vežėjai turi turėti savo atstovą, taip pat visą dokumentaciją pateikti prancūziškai. Belgijoje, Prancūzijoje, jau ir Vokietijoje vairuotojai nebegali ilsėtis sunkvežimių kabinose, nors trūksta motelių su apsauga kroviniams. Austrijoje ir Italijoje grasinama baudomis, siekiančiomis po 40 tūkst. eurų ir vilkikų konfiskavimu. Čekijoje skiriamos tūkstantinės baudos už „neteisingai“ užpildytus leidimus. Tai tik dalis iššūkių, su kuriais pastaruoju metu susiduria Lietuvos vežėjai, kurie intensyviai stumiami iš užsienio rinkų.

 

Reikėtų suprasti, kad situacija Vakaruose susiklostė dėl makroekonominių aplinkybių. Užsivėrus rinkai Rytuose, senosios Europos šalys atsisuko į namų rinkas ir čia pradėjo intensyvinti pervežimus. Naujosios, kai jas išvarė iš Rytų, suvažiavo į Vakarų rinkas ir dėl to susiformavo transporto perteklius. Senųjų šalių vežėjai sulaukia savo šalių vyriausybių pagalbos, kartais peržengiančių Europos Sąjungos laisvių principus. Nors aplinkybės itin nepalankios, tačiau „Linava“ nesėdi sudėjusi rankų ir imasi veiksmingų priemonių.

 

1. Darbas su valdžios institucijomis

 

Vyksta nuolatinis ir intensyvus darbas su Seimu, Vyriausybe, ministerijomis ir Lietuvos atstovais Europos Parlamente. Transporto sektorius sudaro apie septintadalį per metus pagaminamo šalies bendrojo vidaus produkto, todėl jo reikšmės šalies ūkiui nereikia įrodinėti. Kiekvieną savaitę su Vyriausybe vyksta konsultacijos dėl iškylančių problemų ir koordinuojami veiksmai, pagal tai formuojama Lietuvos pozicija europinėse institucijose. Valstybė turi platų diplomatų ir ryšių tinklą, kuris pasitelkiamas spręsti iškilusias vežėjų problemas. Šiemet po sistemingo darbo su valstybės institucijomis vežėjų interesai pagaliau tapo Nacionalinės saugumo strategijos dalimi. 

 

2. Darbas su partneriais

 

Turbūt visi žino pasakėčią apie tėvą, kuris savo sūnus mokė, kad vienybėje yra jų jėga: tėvas paprašė sūnų perlaužti šluotą ir nė vienam tai nepavyko. Tada pasiūlė pabandyti ištraukti po vytelę iš šluotos ir padaryti tą patį – ši lengvai lūžo. Vieningu darbo principu vadovaujasi ir „Linava“. Protekcionistiniai užsienio valstybių veiksmai griauna visos Europos transporto sistemą, ypač nuo to nukenčia naujosios Europos Sąjungos valstybės. Todėl „Linava“ stiprina bendradarbiavimą su šių valstybių transporto asociacijomis, koordinuoja veiksmus ir kalba vienu balsu. Taip esame labiau girdimi ir matomi ir į Lietuvos vežėjų reikalavimus įsiklausoma.

 

3. Vežėjų atstovavimas užsienio institucijose

 

Asociacija gina vežėjų interesus ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje. Paskutiniu metu ypač įtempta padėtis yra Prancūzijoje, kur sulaukiama tiek vietos mokesčių inspekcijos, tiek vietos socialinio draudimo tarnybos spaudimo. Prancūzijos mokesčių inspekcija Lietuvos vežėjams siunčia sąskaitas už darbą Prancūzijoje, atliekant tarptautinius gabenimus, o Socialinio draudimo tarnyba siunčia raštus apie numatytas baudas už tariamą nelegalų nuolatinį darbą Prancūzijoje.

 

Reaguodama į situaciją, „Linava“ kreipėsi į Lietuvos Susisiekimo ir Užsienio reikalų ministerijas, informuodama apie susiklosčiusią padėtį ir prašydama imtis veiksmų diplomatiniais kanalais. Taip pat numatyta kreiptis į Prancūzijos prokuratūrą, siekiant sprendimo dėl tokių veiksmų teisėtumo. Asociacija  sprendžia problemas ne tik pasitikėdama oficialiomis institucijomis – ruošiami bendri veiksmai su teisininkais, kad jie atstovautų „Linavai“ Prancūzijoje ir gintų vežėjus nuo neteisėtų reikalavimų.  

 

4. Įvaizdžio gerinimas

 

Atrodo, kad Vakarų Europos transporto asociacijoms visos priemonės pateisina tikslą, todėl intensyviai išnaudojami stereotipai apie Rytų šalių vežėjus, kurie buvo gajūs prieš dešimtmetį: dėl mažų algų, sunkių darbo sąlygų, pasenusio autoparko ir kitų. Vyksta intensyvus šių stereotipų tiražavimas, taip pateisinant protekcionistines iniciatyvas. Asociacija aktyviai dirba su užsienio žiniasklaida ir interesų grupėmis, pristatydama tikrąją situaciją: Lietuvos vežėjai turi aplinkosauginius reikalavimus atitinkantį naujų automobilių parką, vairuotojai laikosi darbo-poilsio režimo, nuolat vyksta saugaus vairavimo mokymai, o transporto sektoriuje mokamos vienos didžiausių algų šalies ūkyje.

 

5. Vežėjai nepaliekami vieni

 

Problemų sprendimas vyksta ne tik makro lygiu, tačiau ir mikro. Kad jis būtų rezultatyvus, reikalinga informacija apie vežėjų patiriamas bėdas ir nesklandumus. Greitai pateikiama informacija yra reikalinga greitam problemų sprendimui. Todėl „Linava“ buvo paversta pagalbos centru, kur bet kuris vežėjas galėtų skambinti nurodytu pagalbos numeriu ir informuotų apie bėdą, į kurią pateko. „Linavos“ specialistai gali ne tik suteikti pagalbą, bet ir vežėjo vardu pasidomėti, kodėl kilo tam tikrų rūpesčių ir atstovauti jo interesams sprendžiant problemą. Taip asociacija ne tik informuojama apie konkretaus vežėjo bėdas, tačiau turi ir „problemų“ žemėlapį – žino, kur daugiausiai bėdų kyla ir kokių, kad galėtų imtis prevencinių veiksmų.

 

Apie „Linavą“

 

1991 m. spalio 4 d. įkurta Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ vienintelė atstovauja visam kelių transporto sektoriui šalies ir užsienio rinkose. Asociacijos iniciatyva nuosekliai kuriami ir įgyvendinami ekonominiai modeliai, kurie didina Lietuvos vežėjų bendruomenės konkurencingumą. Taip judama prie tikslo įtvirtinti Lietuvos vardą, kaip vienos iš dominuojančiųjų valstybių tarptautiniuose gabenimuose tarp Rytų ir Vakarų Europos bei Azijos šalių.

 

 

 

PRANEŠIMĄ PASKELBĖ: EIVILTAS PARAŠČIAKAS, UAB „INK AGENCY“

Facebook komentarai
Back To Top });}(jQuery));